ترموستات ، ترموستات خودرو ، ترموستات ماشین ، انواع ترموستات ، هیرادپارت ، هیراد ، بازرگانی هیراد پارت ، بهین فناوران هیراد

ترموستات

سلام و وقت بخیر به شما همراهان همیشگی هیرادپارت، در این مقاله به معرفی ترموستات خودرو و چگونگی کارکردن آن می پردازیم و نکاتی را درباره آن بررسی می کنیم.  پس با ما همراه باشید.

ترموستات یا دماپا:

ترموستات کلمه ای یونانی است و از دو بخش تشکیل شده: “ترمو” (thermo) به معنی گرما و “ستات” (statos) به معنی ایستادن. بنابراین تـرموستات وسیله ای است که دما را نگه می دارد.

جانمایی قطعه در خودرو:ترموستات ، ترموستات خودرو ، ترموستات ماشین ، انواع ترموستات ، هیرادپارت ، هیراد ، بازرگانی هیراد پارت ، بهین فناوران هیراد

تـرموستات قطعه کوچکی است که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار می گیرد و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور را همواره نزدیک به دمای عملکرد آن نگه دارد.

 

دمای عملکرد موتور:

دمای مناسب موتور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سرد بودن بیش از حد موتور باعث بالا رفتن غلظت و گرانروی روغن و در نتیجه روانکاری نامناسب قطعات داخل خودرو می شود که آسیب به موتور را به همراه خواهد داشت و همچنین بالا رفتن بیش از حد دمای موتور نیز منجر به رقیق شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری آن می شود که این مسئله نیز باعث صدمه دیدن موتور می شود.

نحوه عملکرد ترموستات:

ترموستات خودرو با تنظیم جریان مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور وظیفه خود را انجام میدهد، تـرموستات در زمان استارت خودرو تا گرم شدن موتور بسته می ماند و مانع از ورود آب به سیستم خنک کننده موتور می شود و بعد از رسیدن به دمای مناسب باز شده و مایع رادیاتور را وارد سیستم خنک کننده موتور می کند تا دمای موتور از حد استاندارد بالاتر نرود و مایع در موتور به گردش درآید و حرارت موتور را در دمای مناسب قرار می دهد تا عملکرد موتور در بهترین حالت قرار گیرد.

 

علائم خرابی ترموستات:ترموستات ، ترموستات خودرو ، ترموستات ماشین ، انواع ترموستات ، هیرادپارت ، هیراد ، بازرگانی هیراد پارت ، بهین فناوران هیراد

  • بالارفتن دمای موتور به بیش از حد مجاز، حتی جوش آمدن موتور در همان دقایق اولیه روشن شدن خودرو
  • تغییرات مداوم درجه آمپر به طور نامنظم
  •  افزایش غیرطبیعی مصرف سوخت
  • مصرف زیاد روغن موتور
  • نشت مایع رادیاتور در محل نصب تـرموستات یا بست شیلنگ ها یا هوزینگ تـرموستات

ترموستات با دماهای مختلف:

دماهای مختلف تـرموستات نشان دهنده این است که تـرموستات در آن درجه حرارت باز می شود، بنابراین در فواصل گرم سال از تـرموستات با دمای پایین استفاده می شود تا موتور خودرو در دمای مناسب قرار گیرد و بالعکس در فواصل سرد سال می تواند از تـرموستات با دمای بالاتر استفاده نمود.

راز عملکرد ترموستات خودرو به سیلندر کوچکی که در سمت موتور قرار می گیرد مربوط می شود، داخل این سیلندر از موم پر شده است که تقریبا در دمای 82 درجه سانتیگراد به تدریج به مایع تبدیل می شود، تـرموستات های مختلف در دماهای مختلفی باز می شوند ولی دمای رایج آنها 82 درجه است، یک میله که به سوپاپ تـرموستات متصل است داخل این موم قرار گرفته است وقتی موم به مایع تبدیل می شود به اندازه قابل توجهی منبسط شده و میله را به سمت خارج سیلندر هدایت می کند و در نتیجه سوپاپ باز می شود، هرچه دما بالاتر باشد انبساط موم بیشتر بوده و سوپاپ بیشتر باز می شود.

دلیل خرابی و تعویض رادیاتور

تعویض دوره ای تـرموستات به نفع شماست، زیرا با توجه به نسبت پایین بودن قیمت قطعه به آسیب وارده به موتور و هزینه های تعمیر و اجرت کاملا مقرون به صرفه است، زیرا خرابی تـرموستات باعث جوش آمدن و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر می شود به اینصورت که بسته می ماند و جلوی گردش آب را می گیرد و مانع انتقال آب به رادیاتور می شود.